Föreningen

6 mil nordost om Gällivare ligger en liten löparmetropol. Nilivaara Idrottssällskap grundades 1945 och har sedan dess producerat skickliga löpare och skidåkare som deltagit i och vunnit lopp över hela Sverige samt ett fotbollslag som spelat ända uppe i division 3.

Klubben har idag utöver löpningen även orienteringsverksamhet och allt bygger till stor del på ideella krafter. I Nilivaara finns fina terrängbanor av varierande längd, som alla utgår från den välskötta idrottsplatsen Nilivallen. Vintertid dras skidspår genom skogarna. Inne i byn finns en 9-håls minigolfbana som driftas av Nilivaara fritids- och fiskevårdsförening.

Löpartraditionen är stark i Nilivaara. 1982 anordnades den första upplagan av vårt klassiska terränglopp Niliterrängen, som 2011 nådde en milstolpe, 30 år. Det firade vi förstås med att ordna ett 30-kilometerslopp som både i premiären och de efterföljande åren tillsammans med övriga sträckor drog fler deltagare än någonsin i tävlingens historia! Nu siktar vi vidare mot nya deltagarrekord!

Läs mer om våra arrangemang, ta en titt in i arkivet och skriv gärna ett inlägg i gästboken. Gillar du löpning och är klubblös? Nya löparentusiaster är alltid välkomna att göra oss sällskap. Vi ses i löparspåret!